Strategisch inzicht in het gedrag van je klanten cruciaal bij teruglopende liters
De totale brandstofomzet is in de periode van januari tot en met oktober 2019 met 2,8% gedaald t.o.v. dezelfde periode in 2018. Een bekende trend die zich doorzet maar nu ook met een daling in de afzet van benzine*. Herken jij deze trend, dan is het is belangrijk om te weten te komen waardoor deze daling is veroorzaakt. Want een daling is één maar de verschillende oorzaken, die hieraan ten grondslag kunnen liggen vragen allemaal om een andere aanpak. Weet jij of de daling wordt ingezet omdat er simpelweg minder klanten komen, komen klanten minder frequent of tanken ze gemiddeld minder liter per tankbeurt?
Het kan natuurlijk zijn dat het aantal klanten niet afneemt maar dat klanten in een andere frequentie bij je komen tanken of ze per keer minder tanken. Beide scenario’s kunnen te maken hebben met het zuiniger rijden van de bestaande auto’s. Omdat de traffic wel op de locatie komt kan het verstandig zijn om meer te denken aan cross-selling acties dan aan acties die het aantal klanten verhoogt. Bijvoorbeeld het verhogen van de conversie van het forecourt naar de wasstraat is een bewezen oplossing om het bestedingsbedrag te verhogen.
Klantidentificatie
Om deze analyse te maken is het belangrijk om individuele klanten te identificeren. Vandaag weten we nog weinig over onze klanten die zich niet identificeren doormiddel van een loyaliteitskaart. Het alleen focussen op deze groep zorgt ervoor dat je een grote groep links laat liggen die veel potentie hebben. Gelukkig hebben petrol retailers een groot voordeel t.o.v. klassieke retailers om hier direct zicht in te krijgen. Alle tankende klanten hebben de loyaliteitskaart voorop de auto zitten; het kenteken.
Altijd de juiste analyse
BigBrother biedt met de Customer Intelligence oplossing de ultieme tool om dit inzicht te verkrijgen. Slimme software digitaliseert de kentekens van alle tankende klanten en op basis van deze data kunnen automatisch verschillende analyses worden gemaakt. Dit geeft je direct inzicht in o.a. het aantal unieke klanten, het frequentiepatroon van je klanten en de gemiddelde afgenomen liters. Customer Intelligence verdeelt deze klanten onder in drie verschillende groepen: de loyale klanten, de bekende klanten en nieuwe klanten. Deze segmentatie zorgt ervoor dat je niet alleen zicht hebt op je aantal transacties en volume per unieke klanten maar dat je weet hoe je klantenbasis is opgebouwd. Een station met veel passanten (nieuwe klanten) heeft een andere aanpak nodig dan een station met veel loyale klanten. Customer Intelligence bied je meer verkoopkansen door deze klantkennis.
Next step
De waardevolle informatie van Customer Intelligence is de basis voor de volgende stap en biedt kansen voor persoonlijke acties, incentives & advertenties. Omdat de klant al wordt herkend op het moment van tanken kan doormiddel van Customer Intelligence verschillende acties worden uitgezet. Denk hierbij aan het tonen van een specifiek advertentie op het scherm aan de pomp of het uitdraaien van een kortingsvoucher bij de kassa op basis van het aankoopgedrag. Het automatiseren van dit proces zorgt niet alleen voor een optimalisering van het verkoopproces maar ook voor een significante hogere conversie om dat de acties gepersonaliseerd zijn.
Het hart van deze oplossing
PumpWatch is ‘s werelds slimste data-gedreven camerasysteem in de brandstofmarkt. Naast de meest uitnodigende en praktische interface biedt PumpWatch talloze mogelijkheden tot uitbreiding op maat, waaronder Customer Inteligence. PumpWatch helpt je niet alleen jouw business te controleren en te beheersen, ze helpt je groeien!
*Bron https://www.nove.nl/nieuwsberichten/iedereen/brandstofomzet-tot-en-met-oktober-2019-28-2019