Tanken én automatisch betalen zonder je auto uit te hoeven: daar rijden klanten voor om
In september 2016 werd de langgekoesterde droom van Ger Loogman werkelijkheid: hij opende in Aalsmeer de eerste ‘tankstraat’ ter wereld. Tanken én automatisch betalen in minder dan 2 minuten, zonder je auto uit te hoeven. Hoeveel comfort wil je hebben? Op de Benzinedag deelt Ger zijn ervaringen met de zogenaamde Comfort Lane. En hij breekt een lans voor durf. ‘Er is al genoeg eenheidsworst, probeer je te onderscheiden.’
Eureka-moment
Ger loopt al 20 jaar met het idee in zijn hoofd. Staande bij de carwash-band kreeg hij de inval: “Zou het niet mooi zijn als je tegelijkertijd kan tanken?” En nu is dit vooruitziende idee realiteit geworden. ‘Ja, ik liep te glimmen bij de opening. Je hebt een idee, iedereen verklaart je half voor gek, en tóch lukt het. We hebben zelfs patent gekregen en een Europese oliemaatschappij is geïnteresseerd.’
Klantvoordelen: comfortabeler, schoner en sneller
‘Wat we eigenlijk bieden met de tankstraat, is comfort. Dus vandaar de naam: Comfort Lane.’ En comfortabel is het. Je komt aanrijden, draait het raampje omlaag en betaalt met je bankpas of Loogman Tankpas. Vervolgens tankt een pompbediende af, terwijl de auto zich op een lopende band voortbeweegt. ‘Zo kan de klant in de auto blijven zitten, wat vooral fijn is bij regen of koud weer. De pompbediende doet het werk, dus geen vieze handen. En het tanken gaat 2 tot 3 keer sneller, zeker in combinatie met automatisch betalen: Comfort Pay.’
Ondernemersvoordelen: loyaliteit
Klanten weten de tankstraat inmiddels te vinden. Ruim 1/3 van de Loogman-pashouders gebruikt ondertussen regelmatig de Comfort Lane. Ger: ‘Voor ondernemers is het een manier om je te onderscheiden, het trekt klanten. Mensen rijden er ook speciaal voor om. We hebben bijvoorbeeld een dame uit Beverwijk die een bezoek aan de Comfort Lane combineert met een bezoek aan haar zus, puur omdat ze de service zo waardeert. En het zorgt ook voor loyaliteit, we zien nu bijvoorbeeld een stijging in het aantal Loogman-tankpassen.’
Automatisch betalen
Comfort Pay is het resultaat van nauwe samenwerking met BigBrother (zie kader). Het systeem herkent het kenteken, weet of het een Comfort Pay-klant is, en het bedrag wordt vervolgens automatisch afgeschreven. Omdat het nieuw is, bevestigt een medewerker voorlopig nog handmatig of het echt om een Comfort Pay-klant gaat. Dankzij een speciaal ontwikkeld touch-scherm gaat dit erg makkelijk.
Richten op gastheerschap
Betalen is een handeling op het tankstation die zich uitstekend leent om te automatiseren. Er gaat namelijk geen menselijk contact verloren. Sterker nog: de medewerker kan zich juist beter richten op het gastheerschap; even de duim opsteken of een praatje maken. Van vrees bij de klant voor verkeerde afschrijvingen lijkt geen sprake te zijn. Loogman had na de eerste week al bijna 100 Comfort Pay-klanten. Ger: ‘Met nog wat meer tamtam denken we dat aantal in korte tijd te kunnen opschroeven. Ook verwacht ik er weer nieuwe klanten mee te trekken.’
Tanken én wassen: toekomstmuziek?
Tanken en wassen tegelijk, blijft dat nog toekomstmuziek? ‘Integendeel! De vergunning om bij 1 van de wasstraten een Comfort Lane te plaatsen, is binnen.’ Daarmee wordt het oorspronkelijke idee van Ger binnenkort ook werkelijkheid.’
BigBrother & Just Start to fill
Comfort Pay (automatisch betalen) is het resultaat van nauwe samenwerking met BigBrother. Loogman zocht een partner, die een systeem kon leveren dat op hun eigen backofficesysteem aansloot. BigBrother heeft hiervoor hun automatische betalingssysteem ‘Just Start to fill’ zo weten aan te passen dat integratie mogelijk is. Zo kan het systeem op elk station eenvoudig worden toegepast. Ger Loogman: ‘Techneuten maken het systeem, maar vergeten vaak door de ogen van de klant of een medewerker te kijken. Het is heel mooi dat die blik nu is meegenomen en dat BigBrother met aanpassingen heeft gezorgd dat we deze innovatie kunnen gebruiken.’ ‘Dit past precies bij onze kijk op innovatie’, reageert Aart van Rooijen van BigBrother. ‘Samen vernieuwing bedenken en werkbaar maken. Want je kan pas spreken van innovatie als een idee zijn meerwaarde bewijst in de keten.’