Technologie maakt nog klantvriendelijker tankformules mogelijk!

PumpWatch NEW faciliteert formules met slimme, data-gedreven camerabeveiliging

Het traditionele tankstation met een winkeltje waarin sigaretten, snoep en motorolie wordt verkocht heeft zijn langste tijd gehad. Tankstations zijn volop in verandering. We zien daarin twee trends. Ofwel, ze worden onbemand: hun aantal verviervoudigde in de afgelopen tien jaar tot meer dan de helft van alle stations. Ofwel, tankstations groeien door naar complete service & hospitality concepten waarin brandstof slechts een onderdeel van het aanbod is. In beide gevallen spelen ondernemers in op de veranderende wens van de klant. Geavanceerde technologie biedt hen de kans dat veilig en winstgevend te doen.

 

Voor tankstations geldt wat voor elke retailer geldt: stel de klantwens en klantbeleving centraal. Maar voor tankstations spelen daarnaast nog een aantal complicerende factoren. Zo is er de energietransitie die het aanbod vergroot met nieuwe producten als snel elektrisch laden, LNG en GroenGas. Verder is veiligheid een cruciale factor. Op een tankstation wordt gewerkt met explosieve stoffen en er zijn veel verkeersbewegingen van zowel voertuigen als voetgangers. Ook worden de prijzen dynamisch: er zijn stations waar je, op dezelfde dag, op verschillende tijden voordeliger tankt. Om al deze factoren te kunnen beheersen moeten de werkprocessen van het tankstation van morgen slim met elkaar worden verbonden. Goede technologie, zoals PumpWatch maakt dit mogelijk.

 Van beveiliging naar procesbeheersing

Op dit moment maken 5.000 tankstations gebruik van PumpWatch, het data-gedreven camerasysteem van BigBrother. PumpWatch is al 20 jaar dé standaard in beveiliging maar gaat veel verder dan dat. Door transacties te koppelen aan kentekens wordt voorkomen dat de klant het bedrag van de verkeerde pomp betaald en kunnen geregistreerde doorrijders al worden herkend voordat de pomp wordt vrijgegeven. Omdat de camera’s alle beelden behorend bij een transactie aan de kassamedewerker tonen, hoeft hij fysiek geen zicht op het voorterrein te hebben. Dit geeft de ondernemer de vrijheid om zijn winkel naar wens aan te passen.

 Van procesbeheersing naar operational excellence

Daarnaast geeft de link tussen kenteken en transactie inzicht in het koopgedrag van klanten. Maakt hij ook gebruik van de carwash? Zou een aanbieding hem daartoe kunnen verleiden? Ook de transactie zelf is te vergemakkelijken. Kentekenherkenning maakt automatisch betalen per app mogelijk. Ook onbemande pompstations kunnen hun klanten deze fijne ervaring bieden. Doordat PumpWatch de kentekengegevens verrijkt met gegevens over het merk, type en de kleur van de auto kunnen (schade)claims snel worden afgehandeld want op al deze kenmerken kan worden gezocht. Daarbij wordt het mogelijk om tankstations nog beter op afstand te monitoren. PumpWatch maakt namelijk actief melding van incidenten of risicovolle situaties: variërend van een rokende man bij een pomp tot een mogelijk frauderende medewerker. Sommige risico´s kan het systeem zelfs voorspellen.

 Klaar voor morgen

Net zoals PumpWatch de afgelopen jaren de transitie van tankstations ondersteunde, maakt PumpWatch NEW tankstations klaar voor de klant van morgen. Door nog meer grip te bieden op de operatie, door gedreven automatisering van de processen en door de inzet van algoritmes en machine learning. In een tijd waarin aan brandstof zelf weinig kan worden verdiend en de klant steeds hogere eisen stelt aan dienstverlening maakt PumpWatch NEW het verschil tussen verdwijnen of floreren.

Lees ook

Veilig onbemand LPG tanken, het kan!

In Ierland mag er zonder toezicht geen Euro95 getankt worden. Een slimme, technologische toepassing heeft hier verandering in gebracht. Inmiddels kan er al meer dan tien jaar veilig en volgens de wet- en regelgeving onbemand Euro95 getankt worden. Sinds de invoering van de nieuwe omgevingswet zou het op papier in Nederland ook mogelijk moeten zijn voor LPG. Maar waarom zijn er nog geen onbemande LPG-tankstations?

Lees blog

Security by design

Design is een hoge prioriteit geworden voor succesvolle bedrijven. Ik heb het niet over hoe iets eruit ziet, maar meer over hoe we interacties kunnen opzetten. Of dat nu een stukje software is of een systeem. Kijken naar sterk presterende bedrijven kan getuige zijn van een sterke design-leadstrategie. Denk aan Apple, Nike, Coca-Cola etc. Voor BigBrother heeft design echter twee kanten; essentieel is de interactie met onze systemen, maar cruciaal is de beveiliging die in dat ontwerp is verweven.

Lees blog